ظرفیت دستگاه میوه خشك كن چقدر است؟

ظرفیت میوه خشک کن از موارد مهمی می باشد که هم برای مشتریان و هم برای تولید کنندگان میوه خشک کن دارای اهمیت زیادی می باشد.

میوه خشک کن در انواع مدل ها موجود هستند و مدل های کابینی و تونلی از انواع آن می باشد.

در مورد ظرفیت دستگاه های میوه خشک کن چند نکته وجود دارد.

میزان خروجی میوه خشک کن با توجه به نوع محصولات متفاوت می باشد و در حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد میزان ورودی آن است.

نوع محصول و میزان رطوبت موجود در آن نوع اسلایس میوه ها و ضخامت برش هایی که به میوه های طبیعی زده شده است.

چه محصولاتی را می توان با دستگاه های میوه خشک کن، خشک کرد؟

علاوه بر میوه ها می توان انواع سبزیجات، صیفی جات، گیاهان دارویی، گوشت، کشک، لواشک، مواد دارویی و ... را با دستگاه های خشک کن خشک نمود. با توجه به نوع محصول و میزان رطوبت آن، تنظیمات دستگاه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال گوشت نسبت به میوه دمای بالاتری برای خشک شدن نیاز دارد.

میزان خروجی میوه خشک کن (میوه و سبزیجات) چقدراست؟

میزان خروجی میوه خشک کن به نوع محصولات و میزان رطوبت آن بستگی دارد.

 برای نمونه هر ۱۰ کیلو سیب تازه در حدود ۱ تا ۱٫۵ کیلو سیب خشک تولید می کند و برای هر ۱۰ کیلو پرتقال حدود ۹۰۰ گرم پرتقال خشک تولید می کند.

سینی میوه خشک کن از چه جنسی ساخته می شوند؟

 

سینی های استفاده شده در میوه خشک کن آبکاری شده و‌ از نوع گالوانیزه، استیل می باشد.

برای خشک کردن تعدادی از محصولات هم چون کشک یا مواد شیمیایی می بایست از سینی هایی که در مقابل خوردگی مقاومت دارند، استفاده داشت.

 به همین دلیل حتما سینی ها از جنس استیل ساخته شده اند.

نحوه کار با دستگاه های میوه خشک کن میوه چگونه است؟

 

بر روی میوه خشک کن قسمتی وجود دارد که برای تنظیم مواردی مانند دمای مورد استفاده برای خشک کردن و رطوبت نهایی محصول می باشد.

در میوه خشک کن ساخته شده توسط انواع شرکت ها، این تنظیمات متفاوت می باشد و آموزش کار با دستگاه باید توسط تیم پشتیبانی به مشتریان  ارائه شود.

آیا میتوان با میوه خشک کن میوه، سبزی را هم خشک کرد؟

بله، کلا با میوه خشک کن ها طوری طراحی شده اند که میوه و سبزیجات را خشک کرد.

چقدر زمان میبرد میوه ها خشک شوند؟

اصولاً میوه ها ۸۵ درصد دارای رطوبت هستند، یعنی از هر ۱۰۰ کیلوگرم میوه تازه احتمال دارد که ۱۵ کیلوگرم محصول خشک داشته باشید که مدت لازم برای خشک کردن بستگی به دمای متناسب شما دارد.

به طور کلی بافت میوه تأثیر بسیاری بر زمان خشک شدن میوه دارد.

 بافت میوه پرتقال و آلو بسیار متفاوت می باشد.

سبزیجات هم دارای رطوبت تقریبی ۹۰٪ می باشند در نتیجه می توانید ۱۰ کیلوگرم محصول خشک از ۱۰۰ کیلوگرم سبزیجات تازه را تولید کنید.

میزان سوخت مصرفی میوه خشک کن چقدر است؟

میزان سوخت مصرفی دستگاه های میوه خشک کن به عوامل زیادی هم چون ظرفیت دستگاه، نوع طراحی و جنس عایق استفاده شده در بدنه میوه خشک کن بستگی دارد.

استفاده از عایق های حرارتی مناسب مانند XPS می تواند تا مقدار زیادی میزان مصرف سوخت را کم کند و‌ XPS عایقی بسیار مقاومی در برابر حرارت، رطوبت و صدا می باشد.

سوخت مورد استفاده میوه خشک کن چیست؟

 

میوه خشک کن به شکل گازی، برقی، گازوئیلی، دوگانه یا سه گانه ساخته شده اند.

 در ایران، گاز، سوخت بصرفه تری می باشد، در نتیجه دستگاه های میوه خشک کن گازی بیشتر مورد استقبال هستند.

از آن جا که امروزه تغذیه از جایگاه بالایی در بین مردم برخوردار است در این میان اگر می خواهید از تغذیه  سالمی برخوردار شوید جدا از سه وعده اصلی که شامل صبحانه و ناهار و شام می باشد از اهمیت دادن به میان وعده ها هم دور نشوید. میان وعده از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به ویژه برای کودکان در حال رشد و همچنین ورزشکاران و سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما می توانید با استفاده از دستگاه میوه خشک کن میوه هایی را که دوست دارید در تمام فصول مصرف کنید.

میوه خشک و چیپس میوه از تنقلات و خوراکی های کم کالری و بسیار سالم می باشد که از گذشته به امروز به صورت سنتی تولید شده است و دارای محبوبیت زیادی می باشد و امروزه با وجود انواع دستگاه میوه خشک کن چیپس های میوه زیادی در بازار موجود است.

دستگاه میوه خشک کن از وسیله هایی است که برای تولید میوه خشک در کارخانه های  صنعتی و حتی منازل هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله در مورد میوه خشک کن و نکات قبل از خریدن میوه خشک کن برای شما صحبت خواهیم کر‌د. تا انتها با ما باشید تا به جواب سوالاتتان در مورد این دستگاه برسید.

 

دستگاه میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک کن میوه جات و سبزیجات را در زمان کوتاهی خشک می کند. با استفاده از دستگاه میوه خشک کن رنگ، عطر و طعم میوه و سبزی تغییری نمی کند.

دستگاه میوه خشک کن برقی دارای اجزای گوناگونی می باشد و این دستگاه از چندین سبد تشکیل شده است و با یک درپوش در آن بسته می شود.

طرز کار با این دستگاه به این شکل است که المنت هایی که بر روی آن قرار گرفته است داغ می شوند و وجود این گرما با فن به همه قسمت های دستگاه انتقال پیدا می کند و‌ تمام قسمت های آن به حرارت یکنواختی می رسند.

دستگاه میوه خشک کن

این گرما باعث می شود که تا آبی که در میوه ها وجود دارد تبخیر شود ولی به ساختار آن آسیبی نمی رسد.  به طور کلی المنت های موجود در دستگاه باعث می شود میوه ها کاملا خشک شوند. همین فرآیند باعث می شود که رشد قارچ ها و وجود انواع میکروب ها به وجود نیاید.

میوه ها درست مانند زمانی که مرطوب و‌ تازه بودند میزان ارزش غذایی خود را هم چنان دارند و همین طور خشک شدن سریع باعث می شود که میکروب به آن ها سرایت نکنند.  بنابراین با توجه به مزایای استفاده از دستگاه میوه خشک کن برای تولید میوه خشک، خرید میوه خشک از واجبات است. با استفاده از دستگاه میوه خشک کن در کوتاه ترین زمان میوه خشک با کیفیت و‌ با ارزش غذایی بالا تهیه می کنید.

انواع میوه خشک ‌کن

به طور کلی دستگاه میوه خشک کن ها دارای انواع مختلفی هستند و در حالت کلی به دو دسته کار با جریان عمودی و کار با جریان افقی تقسیم بندی می شوند.

میوه خشک کن با جریان عمودی

در میوه خشک کن با جریان عمودی مرکز تولید گرما در خشک کن از نوع جریان عمودی می باشد و تقریبا در کف دستگاه ها وجود دارد.

این مدل خشک کن ها دارای شکل گِردی هستند و همه طبقه هایشان بر روی هم قرار گرفته است.

درِ دستگاه میوه خشک‌کن هم‌ از سمت بالا باز می شود و برای در آوردن سینی پایینی باید تمام سینی های بالاتر را هم بردارید.

این نوع دستگاه میوه خشک کن دارای قیمت با صرفه اقتصادی می باشد و قیمت پایینی دارند و فضای کمی را نیز اشغال می کنند.

اما در توزیع شدن یکنواخت گرما از انواع جریان افقی پایین تر و ضعیف تر هستند، ولی در عین حال برای خشک کردن انواع میوه ها و سبزیجات بسیار عالی است.

میوه خشک کن با جریان افقی

در میوه خشک کن با جریان افقی منبع تولید گرما در ان ها جریان افقی می باشد و‌ دقیقا مانند فرهای فن دار در پشت دستگاه می باشد.

در این مدل خشک کن های مواد غذایی اکثرا دارای طبقات کشویی هستند و درب آن ها از پهلو باز می گردد پس در این نوع دستگاه ها، سینی هر طبقه را می شود بدون نیاز به جابه جا کردن سینی های دیگر بیرون در آوردید.

دستگاه های خشک کن عمودی به نسبت انواع جریان عمودی از قیمت بالا تری برخوردار می باشد اما توزیع کردن‌ گرمای یکنواخت تری را دارند و برای خشک شدن میوه ها از عملکرد بالاتری برخوردار هستند.

 

کیفیت دستگاه میوه خشک کن

این نوع دستگاه میوه خشک کن ها در اندازه های گوناگونی هستند و از اندازه های کوچک آن گرفته که رومیزی هستند تا اندازه بزرگ تر که صنعتی هستند طراحی و تولید شده اند. 

خرید میوه خشک کن

برای خرید میوه خشک کن به موارد زیر دقت کنید و‌ با توجه به آن ها اقدام به خرید میوه خشک کن کنید.

  • تعداد طبقات میوه خشک کن

 یکی از مهم ترین نکاتی که زمان خرید دستگاه میوه خشک کن باید به آن ها دقت کنید تعداد طبقات میوه خشک کن و همین طور روش استفاده از آن ها است. به طور کلی تمام دستگاه میوه خشک کن ها یا شامل طبقاتی بر روی هم هستند و یا دارای طبقات کشویی هستند که به راحتی می توانید هر کدام را که بخواهید آن ها را بیرون آورید و آن را با میوه ها و سبزیجات گوناگونی پُر کنید.

 به این نکته توجه کنید که دستگاه میوه خشک کن از چه تعداد قفسه های روی هم و چه مدل کشویی برخوردار است در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید با توجه به میزان نیازتان اقدام به خرید دستگاه ها کنید.

این نکته را بدانید که کنترل کردن هوا و ورود گرما در دستگاه میوه خشک کن های کشو دار برای هر طبقه، کاملا انحصاری می باشد و برای آن دسته از دستگاه هایی از طبقات روی هم هستند، به صورت کلی می باشد.

  • ترموستات

 از دیگر موارد مهمی که باید به آن توجه کنید این است که با توجه به پیشرفت علم و صنعت غذایی در هنگام خرید یک دستگاه میوه خشک کن باید به آن توجه کرد ترموستات قوی موجود بر روی محصول مدنظرتان می باشد. در واقع ترموستات وظیفه دارد که حرارت را تنظیم کند و تثبیت آن را نیز انجام دهد و به این دلیل می توانید با خرید دستگاه خشک کن که از ترموستات هم برخوردار باشد، میزان دمای مورد نظر را در جهت خشک کردن انواع میوه و سبزیجات استفاده کنید.

  • سیستم گردش هوا

 اگر دستگاه میوه خشک‌کنی که قرار است خریداری کنید دارای یک سیستم گردش هوای مناسب باشد و‌ همین طور قدرت خوبی هم داشته باشد از بهترین گزینه های خرید دستگاه میوه خشک‌ کن می باشد. به این نکته توجه کنید که نکته اول برای خشک کردن میوه در این دستگاه ها میزان گردش هوای مناسب میان میوه ها برای از بین بردن رطوبت و خشک‌ کردن میوه است برای این که بهترین کاررایی را از دستگاه خریداری شده بگیرید حتما دفترچه راهنمای محصول را با دقت مطالعه کنید.

گنجایش دستگاه

 میزان گنجایش دستگاه هم مانند تعداد طبقات آن با توجه به حجم و سلیقه شماست. به این نکته توجه کنید که میوه خشک کن هایی که از گنجایش بالایی برخوردارند دارای ابعاد و وزن بیشتری نیز در مقایسه با انواع دستگاه های کم گنجایش هستند.

میوه خشک خانگی

به طور کلی اجاق‌ها و دستگاه‌های میوه خشک کن برقی از معمول ترین روش‌ها برای خشک کردن میوه در خانه می باشند و‌ اما استفاده از نور خورشید هم به همان میزان می‌تواند تاثیر گذار باشد.

در واقع دستگاه میوه خشک کن خانگی با استفاده از نور خورشید‌ به راحتی و با لوازم ارزان قیمت ساخته می شوند. اندازه این دستگاه ها به صورت سلیقه‌ای می باشد و می‌تواند در سایزهای کوچک یا بزرگ باشد.

استفاده از این دستگاه باعث تولید میوه خشک خانگی با درجه کیفیتی بالا می باشد.

استفاده از این دستگاه  دارای مزیت هایی است که یکی از ان ها این است که برای کار کردن به برق نیازی ندارد و‌ تا زمانی که نور خورشید بتابد، می‌توان با استفاده از این روش به شکل رایگان میوه ها و‌سبزیجات را خشک کرد.این روش باعث صرفه جویی در مصرف زیاد برق می‌شود. خشک کردن میوه‌ها و سبزیجات در آفتاب و در معرض نور خورشید خیلی راحت‌تر از راه‌ اندازی کردن دستگاه میوه خشک کن برقی می باشد. و اگر در تابستان این مار را انجام دهید بسیار میوه خشک با کیفیتی را تولید می کند. البته خشک کردن میوه‌ها با استفاده از دستگاه، بسیار هزینه کمی دارد و حتی به نسبت بهتر از نمونه های موجود در بازار است.

میوه خشک خانگی

مزایای استفاده از میوه خشک کن

اگر بخواهیم در مورد مزایای استفاده از میوه خشک کن صحبت کنیم بهتر است به یکی از پر تکرارترین سوالات شما پاسخ بدهیم که آیا استفاده از دستگاه میوه خشک کن سرطان زاست؟ جواب این سوال را این گونه به شما بدهیم که خیر و اصلا سرطان زا نیست و این نظریه با یقین رد شده است و به هیچ وجه استفاده از دستگاه  میوه خشک کن عامل ایجاد سرطان نیست.

برای مزیت های دستگاه میوه خشک کن میتوان به موارد زیر اشاره کرد

یکی از مزیت‌های مهم این دستگاه استفاده بسیار آسان آن می باشد و حتی اگر برای بار اولین بار از ان استفاده کنید اصلا جای نگرانی نیست و بسیار راحت انجام می شود فقط لازم است که میوه ها و‌ سبزی جات را روی سینی های ان بچینید و در دمای مناسب با روشن کردن دکمه پاور ازان استفاده کنید.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم دستگاه میوه خشک کن این است که از هدر رفتن میوه‌ها جلوگیری می شود، گاهی به دلیل استفاده نکردن از میوه‌های باقی مانده در یخچال، باعث می‌شود که با گذر زمان میوه گندیده شود و بهترین راه برای هدر نرفتن این میوه ها، خشک کردن آن ها با روش‌های موجود خشک کردن میوه است.

با خشک کردن میوه ها در این دستگاه ها تمام آنزیم‌ها و ویتامین‌های موجود در ان باقی می‌ماند. و این باعث می شود که از نظر ارزش غذایی کاملا با ارزش باشد.

فواید استفاده از میوه خشک

میوه خشک دارای ارزش غذایی بالایی می باشد و‌ استفاده از ان ها به شدت توصیه می شود.

تامین‌کننده‌ی مواد معدنی می باشند

در طی خشک کردن میوه‌ها تراکم مواد غذایی در آن‌ها بیش تر از میوه های طبیعی می شود.

به صورتی که اگر میوه‌ای دارای مقادیری از عناصر آهن یا پتاسیم باشد و ان میوه خشک شود مقدار این عناصر بیش تر خواهد شد، در نتیجه خوردن میوه خشک باعث می شود که مواد مغذی برای بدن به مقدار زیاد تأمین شود.

کاهش ابتلا به دیابت

 میوه خشک به نسبت میوه‌های تازه دارای قند بیش تری است ولی با مصرف میوه خشک در کاهش ریسک ابتلا به دیابت و کنترل قند خون مؤثر است. اغلب میوه‌های خشک‌شده مانند کشمش مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد، یکی از مزایای استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن، کنترل بهتر قند خون می باشد. اگر میزان قند خون به درستی کنترل گردد، ابتلا به قند خون و دیابت کم خواهد شد.

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

با مصرف انواع مختلف میوه خشک فواید و خواص زیادی را به بدنتان می رساند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، اکثر میوه خشک‌ها دارای ویتامین C می باشند که برای به ویژه کودکان و سالمندان بسیار مفید می باشد. ویتامین C که در میوه خشک‌ها وجود دارد، نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است، بلکه برای افزایش کیفیت پوست و مبارزه با انواع عفونت‌ها هم می‌تواند بسیار مفید باشد. استفاده از میوه خشک ها هم به خصوص برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن مادران باردار هم اهمیت زیادی دارد.

نتایج استفاده از میوه خشک کن

با نوشتن این مقاله سعی کردیم که اصلی‌‎ترین مزایای میوه خشک کن را برای شما مطرح کنیم و باید همه این‌ موارد از نکات مهمی می باشند که حتما باید قبل از خریدن دستگاه میوه خشک کن به ان ها توجه کرد تا خریدی خوب داشته باشید.

شما می توانید با خرید این دستگاه در منزل اقدام به خشک کردن انواع میوه ها کنید و از مزایای استفاده از ان در خارج از فصول میوه ها بهره مند شوید.

از آن جا که میوه خشک طعم بسیار خوبی دارد برای کودکان به عنوان یک تنقلات کم کالری بسیار محبوب می باشد. شما می توانید جهت خرید میوه خشک به سایت ما مراجعه و از میوه خشک های بامیفیت استفاده کنید.

نتایج استفاده از میوه خشک کن

محصولاتی که در دستگاه میوه خشک کن، قابل خشک شدن می باشند؟

از گذشته تا به امروز، خشک کردن و نگهداری از میوه ها و سبزیجات در بین عموم بسیار متداول و رایج است.

 مردم برای بالا بردن میزان ماندگاری این مواد غذایی و محصولات آن‌ ها را با روش‌ های زیادی خشک می‌کردند، که به آن ها روش سنتی می گویند.

اما امروزه به دلیل توسعه و پیشرفت صنعت و همین طور امکان استفاده از انواع میوه‌ ها در فصول گوناگون سال فروش میوه و سبزیجات خشک رونق بسیاری گرفته اند.

 نه تنها بازار فروش داخلی انواع چیپس میوه خشک بسیار رو به‌ رشد می باشد، بلکه بازار صادرات آن هم داغ و پرسود می باشد.

در ادامه این مقاله، توضیح خواهیم داد که چه محصولاتی را می‌شود با دستگاه خشک کن خشک نمود و می‌شود به محصولاتی هم چون انواع سبزیجات و میوه‌ها مثل سیب، هلو، زردآلو و… که جز میوه‌ های خشک پرطرفدار می باشند اشاره کرد.

دستگاه خشک کن مایکرو

در این نوع دستگاه‌های خشک کن از امواج مایکرو برای گرم نمودن و تخلیه آب میوه و سبزیجات استفاده می‌ گردد.

 این دستگاه سرعت کار بسیار بالایی برای تولید انواع چیپس میوه دارد و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند مقدار خروجی بالایی داشته باشد.

دستگاه میوه خشک کن مایکرو به علت برقی بودن، مصرف برق بالایی خواهد داشت، بنابراین باید هزینه ‌های برق را هم در نظر داشت. دستگاه مایکرو دارای هزینه ساخت و نگهداری بالایی است و در نتیجه قیمت نهایی محصول چیپس میوه خشک را افزایش می‌دهد و توجیه اقتصادی کمتری برای مشتریان داخل کشور خواهد داشت.

خشک کن خورشیدی

یکی از بهترین و به روز ترین دستگاه‌ های خشک کن انواع چیپس میوه خشک کن خورشیدی برای میوه و سبزیجات می باشد.

 در این خشک کن‌ها از نور خورشید برای تأمین گرمای مورد احتیاج دستگاه استفاده می‌گردد.

این دستگاه به دو روش مستقیم و غیر مستقیم کارایی دارد، روش مستقیم آن به این صورت است که محصولات قابل خشک شدن را در داخل محفظه‌ای که بالای آن شیشه‌ای می باشد، قرار می‌دهند.

تابش نور مستقیم خورشید به آن موجب می شود که محفظه گرم شود. این کار موجب خروج آب درون محصول می شود و با گذشت زمان خشک می‌شود.

اما در روش غیر مستقیم آن دستگاه به صورتی طراحی می‌گردد که محفظه جذب گرما جدا از محفظه خشک کن باشد.

در این روش گرما با استفاده از قسمت جذب کننده دستگاه جذب می‌گردد و موجب داغ شدن و گرم شدن هوای داخل محفظه می‌شود و هوای گرم به سمت بالا می رود. بنابراین هوای داغ وارد محفظه محصولات می شود و از بین آن ‌ها عبور می کند و باعث خشک شدن آن‌ ها می‌ گردد.

دستگاه چیپس میوه خشک کن خورشیدی از انواع بسیار خوب و پرطرفدار خشک کن میوه و سبزیجات می باشد که با استفاده می توان در مناطق مختلف برای تولید انواع چیپس میوه با کیفیت استفاده نمود.

میوه خشک کن

خشک کن به روش هوای داغ

یکی از مقرون به صرفه ترین و پرکاربردترین دستگاه‌ ها در این مورد، دستگاه‌ هایی می باشند که با روش هوای داغ عمل می کنند.

 این دستگاه‌ ها با قیمت بسیار مناسب و پایین بهترین انتخاب برای خشک نمودن میوه و سبزیجات می باشد.

در این مدل از دستگاه خشک کن میوه، هوای داغ موجب خروج رطوبت و آب درون میوه و سبزیجات می‌ شود.

سیستم سیرکولاسیون حرکتی و گردش هوا درون این دستگاه ها پیچیده‌ترین قسمت آن می باشد که گرما را به صورت یکنواخت طولی و عرضی انتقال می‌دهد و سپس به کوره اصلی می فرستد.

آیا استفاده از دستگاه میوه خشک کن برروی طعم چیپس میوه تاثیر دارد؟

استفاده از دستگاه میوه خشک کن ممکن است بر طعم چیپس میوه تأثیر بگذارد، اما این وابسته به چند عامل است که در زیر به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

  • نوع میوه: نوع میوه ای که برای خشک کردن استفاده می‌شود، می‌تواند تأثیر زیادی بر روی طعم چیپس میوه داشته باشد.

برخی میوه‌ها مانند سیب، گلابی و هلو، پس از خشک شدن، طعم تند و شیرینی دارند. در حالی که میوه‌های دیگر مانند توت فرنگی و توت سیاه، پس از خشک شدن، طعم شیرینی کمتری دارند.

  • روش خشک کردن: روش خشک کردن میوه نیز ممکن است بر روی طعم چیپس میوه تأثیر بگذارد.

 در برخی از دستگاه

‌های خشک کن، دمای بالاتری برای خشک کردن استفاده می‌شود که ممکن است باعث تغییر در طعم میوه شود.

  • اضافه کردن قند: برخی از تولید کنندگان چیپس میوه برای افزایش طعم و شیرینی، قند به میوه‌های خشک شده اضافه می‌کنند.

در این صورت، طعم چیپس میوه کاملاً متفاوت از طعم میوه خشک شده خواهد بود.

در کل، استفاده از دستگاه میوه خشک کن ممکن است تأثیری بر روی طعم چیپس میوه داشته باشد، اما این وابسته به عواملی مانند نوع میوه، روش خشک کردن و اضافه کردن قند است.

آیا استفاده از دستگاه میوه خشک کن برروی طعم چیپس میوه تاثیر دارد؟

بافت میوه خشک با استفاده از دستگاه میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک کن (dehydrator) یکی از دستگاه ‌های مورد استفاده برای خشک کردن میوه است.

با استفاده از این دستگاه، میوه‌ ها به طور آرام و به مدت زمان طولانی خشک می‌شوند، به‌ طوری‌که رطوبت موجود در آن‌ ها به‌طور تدریجی تبخیر می‌شود.

بافت میوه ‌های خشک شده با استفاده از دستگاه میوه خشک کن به نسبت دستگاه‌ های دیگر مانند فر، پخت در قابلمه، یا خشک کردن آفتابی بسیار بهتر است.

زیرا در دستگاه میوه خشک صنعتی، میوه با دمای پایین و ثابت خشک می‌شود و این امر باعث حفظ بافت میوه و نگهداری ویتامین‌ها و مواد مغذی آن می‌شود.

با این حال، همانطور که گفته شد، بافت نهایی میوه خشک شده بستگی به نوع میوه، دما و زمان خشک کردن دارد.

 مثلاً برای خشک کردن میوه‌ های نرم و آبدار مانند هلو و گلابی، نیاز به دمای پایین تر و زمان بیشتری دارید تا بافت نرم و خشکی که می‌خواهید به دست آورید.

در کل، استفاده از دستگاه میوه خشک کن می‌تواند به شما کمک کند تا میوه‌های خشک با بافت مناسبی را به دست آورید.

 اما برای داشتن چیپس میوه با بافت مطلوب، باید به دما و زمان خشک کردن میوه‌ها توجه کنید.

تفاوت بین میوه خشک شده با دستگاه میوه خشک کن و خانگی

میوه خشک شده می‌تواند به دو صورت با استفاده از دستگاه میوه خشک کن (dehydrator) و یا خانگی (خشک کردن آفتابی، در فر، خشک کردن در قابلمه و …) تولید شود.

 تفاوت اصلی بین این دو روش، در روش و سرعت خشک شدن میوه است که تاثیر مهمی در بافت نهایی میوه خشک شده دارد.

خشک کردن خانگی: در این روش، میوه به صورت آفتابی، در فر، خشک کردن در قابلمه و یا در دمای کم به صورت خشک کرده می‌شود.

این روش معمولاً زمان بیشتری نسبت به استفاده از دستگاه میوه خشک کن می‌برد و ممکن است باعث افت شدیدی در مقدار ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در میوه شود.

 همچنین، در این روش، ممکن است میوه‌ها به صورت نامنظم خشک شوند و بافت نهایی آن‌ها نرمتر و چسبنده‌تر باشد.

استفاده از دستگاه میوه خشک کن: در این روش، میوه به صورت ثابت و با دمای مناسب در دستگاه قرار داده می‌شود و به طور یکنواخت و بهتری خشک می‌شود.

 با استفاده از دستگاه میوه خشک کن، میوه‌ها به سرعت خشک می‌شوند و این باعث حفظ مقدار بیشتری از ویتامین‌ها و مواد مغذی میوه می‌شود.

 همچنین، به‌دلیل خشک شدن یکنواخت میوه در دستگاه، بافت نهایی آن نیز صمیمی‌تر و قابل قبول ‌تر خواهد بود.